reklama

Jsme na Facebooku! Koukni, co je nového.

Seriál na Studenta.cz Závislost na technologiích: Jsou technologie drogou moderní doby? Nejsme na nich tak nějak... závislí?

 

Seriál na Studenta.cz

Speciál - Automotive

Speciál - Automotive

Automobilový průmysl - jedno z nejdůležitějších odvětví českého hospodářství, které v loňském roce zaznamenalo mimořádný růst. Firmy u nás vyrobily nejvíce osobních aut v historii - jsme pátí v Evropě a patnáctí ve světě. S tím souvijí i růst a poptávka po pracovních pozicích.
Pojďte se s námi podívat do výzkumu a vývoje automobilového průmyslu a buďte i vy součástí!

Všechny díly seriálu zde

Průmysl 4.0: Postavte bunkr a čekejte na Terminátora

25.10.2017 / Kariéra

Když chtěl člověk obdělat pole, měl na začátku technologického věku jen vlastní sílu a nějakou tu motyku. Postupně začal využívat koně, pak páru, elektřinu a spalovací motory. Dnes už jsme svědky robotických traktorů naváděných GPS nebo samočinných kombajnů s prvky umělé inteligence. A ani tady nekončíme, ba naopak, v Průmyslu 4.0 totiž tkví budoucnost nejen v oblasti automotive.

Řekněme si to na rovinu: Chcete jít kopat hlínu na pole? Asi ne, že?“ říká Aleš Blažek, vedoucí IT oddělení ve společnosti WITTE Automotive, v reakci na dotaz, zda nám podle něj roboti vezmou práci. „Některé činnosti už prostě člověk nebude muset dělat a přenechá je strojům. Zcela jistě to tedy znamená ztrátu některých pracovních míst, ale na druhou stranu vzniká a v budoucnu ještě vznikne celá řada nových pracovních míst zaměřených na údržbu a rozvoj techniky. Bude potřeba daleko více IT odborníků, strojních techniků, elektroinženýrů nebo programátorů. Půjde tedy o transformaci pracovních míst spíše než o masivní zanikání, jak se někdy straší.

Co tedy přesně znamená pojem Průmysl 4.0? 

Jde o další stupeň evoluce automatizace. Znamená to více dat rychleji, přesněji, s vyšší přidanou hodnotou, předpovědi, digitalizace a postavení člověka jako tvůrce ve znalostním věku plného spousty možností. 

Jak se tento vzestup automatizace a digitalizace v budoucnu projeví ve sféře automotive?

V mnoha ohledech. Digitalizace umožní vytvářet a ověřovat produkty virtuálně, než se vůbec začne stavět výrobní linka. Kolaborativní robotika umožní kooperaci člověk-stroj. Rozšířená realita umožní on-line nápovědy údržbářům s tím, jak stroj opravit. Nebo sběr dat ze samotných automobilů, které lze použít například pro předpověď počasí (prší = zapnuté stěrače = ano, skutečně na této GPS poloze v tuto dobu prší) nebo pro sledování stavu silnic, dopravních značek (kamery v autech, vyhodnocení obrazu) aj. 

Přinese to i nějaké problémy?

Samozřejmě, digitalizace přináší velké nároky na bezpečnost, dostupnost a stabilitu. Představte si, že máte důležitou zprávu a chcete ji sdílet. Není nic jednoduššího než ji dát na nástěnku. Bezpečnost zajistíte tím, že nástěnku zamknete do skříně. Dostupnost je dána tím, zda mám, nebo nemám klíč ke skříni a stabilita je dána odolností rámu nástěnky, která se vám nerozpadne, pokud do ní vyloženě nekopnete. Celkem jednoduché. V digitalizaci/IT je to díky datovým sítím, jakou je třeba internet, více komplikované a složitost vždy přitahuje problémy. 

Aleš Blažek, vedoucí IT oddělení ve společnosti WITTE Automotive
Aleš Blažek, vedoucí IT oddělení ve společnosti WITTE Automotive

Je něco, co se ani v tak progresivní sféře, jako je automotive, za posledních deset let nezměnilo? 

Strach z automatizace a digitalizace. Nedůvěra v techniku. Znáte to, ono „podívej, zase to nefunguje“. :)

Když si vezmeme současnou realitu, třeba konkrétně závod Witte Automotive v Nejdku, jaký je tam poměr manuální vs. strojové/digitální práce? 

Zatím nízký. Část výrobních dat máme on-line digitalizovanou, máme cca 200 IoT zařízení ve výrobě, několik robotů ve vstřikovně plastů, bázi pro robotické zásobování materiálu, získáváme data přes metody BigData a další otevřené projekty. Máme ideální dobu na inovace a nové nápady, chce to ale ještě hodně práce a pomoci i třeba od studentů, kteří mají jiný rozhled a chápání než starší generace, což přináší nové možnosti a výzvy. 

Čím se vy konkrétně zabýváte? 

Ta méně zábavná část mé práce je vedoucí úseku IT a ta zábavnější je tvorba automatizovaných a digitalizovaných systémů pro výrobu a logistiku. Naštěstí to ale nedělám sám, mám k tomu velmi šikovné kolegyně a kolegy nejen v IT, ale i mimo IT. Vše do sebe postupně zapadá jako puzzle. Jedna část IT se zabývá digitalizací a procesy výrobně logistických dat, stavbou robotických systémů Smart Logistics, jiná projekty BigData, administrativní automatizací nebo např. postupnou přípravou datové sítě pro Průmysl 4.0 a virtualizací.

Aleš Blažek je vedoucím IT oddělení ve společnosti WITTE Automotive, která je jedním z technologických lídrů v oblasti mechatronických zamykacích, zámkových a bezpečnostních systémů s historií sahající až do 19. století. Tato společnost německého původu s globální působností v současnosti vyvíjí a vyrábí zamykací systémy pro přední a zadní kapoty, zamykací systémy dveří a bezpečnostní systémy sedadel pro všechny slavné automobilky. Studentům a absolventům společnost nabízí praxe a brigády, spolupráci na diplomových pracích i trainee program.


Problematika IoT (internet věcí) je u vás asi velice skloňovaná, je to tak? 

Je to tak, hodně v tomto směru podniká náš nový závod WITTE Digital, který využívá například cloudové služby pro správu tzv. WAVE-Box. Využití nachází ve správě vozového parku. Jinak v interních zařízeních je to tzv. ScanPoint-2, který sbírá data z výrobních linek jako třeba vyrobené kusy, prostoje. Opět zde řešíme vysokou dostupnost, bezpečnost a stabilitu. Včetně rychlosti a algoritmů pro vyhodnocení dat.

Jakým výzvám v tomto směru čelíte?

Kapacita IT a dalších útvarů je jednou z výzev, chceme všechno hned. Někdy je i těžké nechat staré myšlenky tzv. plavat a zabývat se novými. Obtížné je i sledovat globální inovace ve světě, je jich hodně. 

Co kyberbezpečnost, dá se dnes vůbec ještě ubránit hackerům? V zahraničí už prý na dálku odjíždějí s autem bez vědomí majitele.

Hacking lze minimalizovat, nicméně úplně vyloučit nelze, anebo musíte investovat tak vysoké částky, že se vám ochranu vůbec nevyplatí dělat. Bezpečnost řešíme tak, jak to řeší i jiné firmy, a to snahou o certifikaci ISO 27001. Samotné systémy se pak chrání antiviry, firewally a dalšími prvky. 

Řekl jste, že na některé aspekty Průmyslu 4.0 nejsme jako společnost právně připravení. Jak to myslíte? 

Pokud strčím robotovi do cesty svou ruku, on mě uhodí a já skončím v nemocnici, můžu za to já nebo robot, který nestihl zastavit? Selský rozum napoví, že za to můžu já, protože strkám ruce tam, kam nemám. Z právního hlediska je to poněkud jiný případ. Stejně tak u autonomních automobilů. Řekněme, že máte auto, které řídí samo. Chcete si odpočinout po náročné práci, a tak přenecháte řízení automobilu. Najednou vám do cesty vleze kráva a auto má rozhodnout, zda do ní nabourá, nebo uhne do svodidel. Rozhoduje tak o vašem zdraví, nebo dokonce i životě. A teď si představte, že jste v Indii, kde jsou krávy posvátné. Kdo má přežít? Sami máme problém rozpoznat, co je, a co není správné nebo morální, ale po strojích tuto náročnou operaci vyžadujeme. Víme, že právo je minimum morálky. 

A co teprve když se stroje vzbouří, že? Nebojíte se scénáře z Terminátora?

Samozřejmě. Proto radím všem postavit si bunkr, nezapomenout na Faradayovu klec a dostatek jídla a pití. :)

Kdybyste se měl na závěr trochu zasnít – jak bude vypadat auto budoucnosti za takových dvacet třicet let? 

Trendy ukazují, že auta budou mít autonomní řízení a že budou sdílená mezi uživateli. Hodně inovací zde přinášejí automobily Tesla. Mně osobně se tato předpověď nelíbí, protože jsem nadšený fanda rychlých silničních aut. Takže moje auto budoucnosti je levitující Bugatti Veyron na fúzní pohon bez autonomního řízení a s počítačovým systémem, který zasáhne, když si budu nejvíc sebevědomě myslet, že zvládám řízení při vysoké rychlosti a provozu.

Text: Lucie Džurdženíková

Diskusní fórum

reklama
reklama
reklama